تجربه های مانا

مفهوم کسرها/سیده کبری تقوی

مصاحبه بنده با خانم سیده لیلا تقوی، دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته ریاضی محض گرایش آنالیز و هندسه که 4 سال سابقه تدریس در مقطع ابتدایی را دارند انجام گرفت که هم اکنون ایشان در مدرسه قرآنی آزادی شهر رویان پایه ششم، دخترانه، مشغول تدریس است. او در درس ریاضی با عنوان ( کسرها و اعداد مخلوط ) شیوه نوینی را برای تدریس به کار می برد. چون تجربه ثابت کرده است که بیشتر دانش آموزان از درس ریاضی فراری هستند و علاقه چندانی به آن ندارند، پس به شیوه ای ملموس و عینی مفاهیم را آموزش می دهد تا دانش آموز به کاربرد مفاهیم کتاب در زندگی واقعی خود پی ببرد و لذت بیشتری از آن دریافت کند. اقدامی که او در این مورد به کار می برد این است که با تعدادی نان گرد بزرگ به کلاس می رود و با این داستان درس را شروع می کند که در زمانهای قدیم که هنوز پول و سکه اختراع نشده بود افرادی که خدماتی را انجام می دادند به جای دستمزد به آنها تکه ای نان می دادند برای مثال مزد یک کارگر ساده در آن زمان سه هشتم از یک نان بوده است. او بعد از توضیحات لازم در مورد کسرها و تقسیم بندی آنها از دانش آموزان می خواهد که در گروه خود سه هشتم از یک نان را جدا کرده و به عنوان مزد به کارگر بدهند. در حین کار به فعالیت گروه ها سرکشی کرده و در پایان به گروه هایی که بهترین فعالیت و همکاری را داشتند برچسب تشویقی هدیه می دهد. خانم تقوی به این نتیجه می رسد که با این روش کاربردی و یادگیری عینی، دانش آموزان درک بیشتری از کسرها بدست می آورند. به نظر او شیوه آموزش در یادگیری، بسیار مهم است و دلیل احساس بد دانش آموزان به درس ریاضی، مطالب آن نیست؛ بلکه شیوه نامناسب آموزش و معلم محوری آن است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا