آموزش و پرورش

کاهش آسیب های اجتماعی دانش آموزان

آسیب اجتماعی دانش آموزان

به گزارش الفبای رشد، اصغر جهانگیر، سخنگوی دستگاه قضا و معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه در جلسه نماد که با حضور وزیر آموزش و پرورش در سالن جلسات این وزارتخانه برگزار شد، با تأکید بر اینکه فراگیری طرح نماد در مدارس کشور به ۱۰۰ درصد رسیده است، گفت: جای خرسندی است که نماد تمام مدارس کشور را تحت پوشش قرار داده است. اما اگر امروز با افزایش آسیب های اجتماعی مواجه هستیم، به دلیل عدم توجه سایر دستگاه ها به موضوع آسیب های اجتماعی است؛ تنها یک یا دو سازمان نمی تواند برای رفع این معضل تلاش کند و سایر ارگان ها نیز باید به کمک آموزش و پرورش بیایند.

وی با اشاره به کاهش آستانه تحمل جامعه، ادامه داد: توجه به دانش آموزان در این حوزه اهمیت زیادی دارد، زیرا این نسل آینده ساز کشور هستند.

همه دستگاه ها و نهادها برای کاهش آسیب های اجتماعی به کمک آموزش و پرورش بیایند

جهانگیر افزود: نمی توان از کانون مدرسه به تنهایی توقع رفع یا قطع آسیب های اجتماعی را داشت و این نگاه به دور از انصاف است، زیرا نمی توان همه این بار را بر دوش این نهاد گذاشت. همه دستگاه ها و نهادها باید برای کاهش آسیب های اجتماعی به کمک آموزش و پرورش بیایند.

وی با تأکید بر ضرورت احصای سهم دستگاه‌های مختلف در کاهش آسیب های اجتماعی در حوزه آموزش و پرورش، گفت: باید مشخص شود که سهم دستگاه های مربوط در این خصوص چقدر بوده و تا چه اندازه به تکالیف خود عمل کرده اند. 

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه ادامه داد: با مجاب کردن دستگاه ها، به انجام مأموریت های خود در حوزه آسیب های اجتماعی اثر برنامه های طرح نماد بالاتر می رود.

وی با اشاره به ضرورت کاهش فاصله میان دانش آموز و معلمان گفت: برای این مهم باید برنامه داشت و اعتبار لازم این حوزه را تأمین و متمرکز کرد.

برنامه های نماد باید خانواده محور باشد نه فرد محور

جهانگیر به نقش مشارکت های مردمی در کاهش آسیب های اجتماعی اشاره کرد و افزود: برنامه های نماد باید خانواده محور باشد نه فرد محور، برای رصد آسیب های خانواده نیازمند همکاری بخش هایی چون بهزیستی و … هستیم. همه دستگاه های مسئول در این باره باید نقش و مأموریت واقعی شان را ایفا کنند. 

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه با تأکید بر ضرورت تبادل اطلاعات در حوزه آسیب های اجتماعی میان دستگاه های مرتبط، تصریح کرد: در این صورت مسائل به صورت مشورتی، اصولی و هم‌افزایی پیگیری و رفع می شود.

وی با اشاره به طرح قاضی مدرسه، پیشنهاد کرد: همکاران قضایی می توانند برای آموزش های حقوقی در مدرسه به صورت ماهانه در برنامه های فوق برنامه و تربیتی با توجه به مسائل؛ آموزش های حقوقی در خصوص حقوق کودک و خانواده را آموزش دهند. این موضوع در برخی مدارس عملیاتی شد که بازخورد مناسبی هم داشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا