آموزش و پرورش

“مدارس سمپاد” فشار روانی دیوانه‌‌وار برای موفقیتی محتمل!

در بازدید خبرنگاران از ۲ مدرسه مطرح و برجسته “سمپاد” در شهر تهران، برنامه‌های آموزشی، پرورشی و تربیتی این مدارس توضیح داده شد؛ دانش‌آموزانی که می‌گویند “تقریباً تمام زندگی‌ ما به درس خلاصه شده اما شیرینی موفقیت در پایان این مسیر در انتظارمان است!”
به گزارش الفبای رشد به نقل از خبرگزاری تسنیم، سازمان ملی پرورش و استعدادهای درخشان با طراحی الگوی تربیتی و 14 مولفه اثرگذاری، به دنبال تربیت دانش‌آموزان سمپادی است که بتوانند در آینده نیازهای کشور را برطرف کنند.

دانش‌آموزان سمپاد طی 6 سال تحصیل در این مدارس، 25 شایستگی در 3 حوزه دانش، مهارت، نگرش و منش شخصیتی کسب می‌کنند و توانایی کار گروهی و تیمی را نیز به دست می‌آورند.

هدف از این تربیت، ایفای نقش دانش‌آموزان سمپاد در سه حوزه کلیدی حل مسائل بنیادی کشور، کمک به مدیریت تحول برای توسعه پایدار و ایفای نقش حلقه میانی است.

در همین راستا، سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان در تاریخ 16 بهمن 1403، تور بازدیدی از مدارس سمپاد برای خبرنگاران برگزار کرد تا از نزدیک با فعالیت‌ها و دستاوردهای این مدارس آشنا شوند.

این گزارش به توصیف بازدید خبرنگاران از دو دبیرستان سمپاد، علامه حلی سه و فرزانگان سه می‌پردازد.

مقصد نخست دبیرستان علامه حلی 3 است؛ این دبیرستان در شمالی‌ترین نقطه تهران در منطقه نیاوران واقع شده و دارای حیاط بزرگ و نمایی رو به کوه است.

در بدو ورود خبرنگاران، عناوین جالب سالن‌های مدرسه مانند “باشگاه مغز” و “باشگاه خنده” جلب توجه می‌کرد.

خبرنگاران پس از ورود به مدرسه، به دفتر مدیریت راهنمایی شدند. در حالیکه دانش‌آموزان در کلاس‌های درس حضور داشتند، خبرنگاران از سالن مدرسه عبور کردند و با نام‌های جالب توجه برخی از سالن‌ها مانند “باشگاه مغز” و “باشگاه خنده” روبرو شدند.

در سالن مدیریت مدرسه علاوه بر مدیر مدرسه علامه حلی سه جمعی از معاونان منطقه یک آموزش و پرورش شهر تهران از جمله مولایی معاون آموزش متوسطه منطقه حضور دارند.

متاسفانه در جریان بازدید خبرنگاران از دبیرستان علامه حلی 3، فرصتی برای گفت‌وگو با دانش‌آموزان و بازدید از امکانات مدرسه فراهم نشد.

محمدرضا دهرویه؛ مدیر مدرسه متوسطه اول و دوم علامه حلی سه است.

فرصت کارهای تربیتی در دوره متوسطه اول

مدیر مدرسه متوسطه اول و دوم علامه حلی سه درباره فعالیت های این مدرسه گفت: در مدارس دور اول متوسطه، به دلیل عدم وجود دغدغه و استرس امتحانات نهایی و کنکور، فضای بیشتری برای کارهای فوق برنامه فرا مدرسه‌ای و فرا کتابی در حوزه‌های پژوهشی، تربیتی و… وجود دارد.

در دوره دوم متوسطه، به دلیل درگیری دانش‌آموزان با برنامه‌های کنکور و درس، مجال کمتری برای انجام کارهای اضافی وجود دارد.

دهرویه گفت: تلاش داریم تا تربیت تمام ساحتی را در مدرسه موفق کنیم و علاوه بر تمرکز بر درس و المپیاد به جنبه‌های تربیتی هم تأکید کنیم. یکی از اقدامات خاص مدرسه، برگزاری سوگواره شعر فاطمی است که با مشارکت دانش‌آموزان و مدارس دیگر منطقه برگزار می‌شود و به عنوان تابلوی مدارس سمپاد منطقه یک شناخته می‌شود. تمام مراحل این برنامه، از طراحی پوستر و کلیپ گرفته تا اجرای سوگواره، توسط دانش‌آموزان انجام می‌شود. حدود 60 نفر از دانش‌آموزان پایه‌های دهم و یازدهم درگیر این پروژه بودند.

دانش‌آموزی که فقط در المپیک مدرسه دیده شد

مدیر دبیرستان علامه حلی سه بیان کرد: المپیک مدرسه، با 36 رشته در چهار حوزه ورزشی، فرهنگی، مهارتی و تفریحی از دیگر اقدامات خاص مدرسه است که باعث دیده شدن دانش‌آموزان با استعدادهای مختلف می‌شود.

در المپیک مدرسه، هر کلاس موظف به تشکیل یک تیم و شرکت در یکی از رشته‌های مسابقات است و هیچ دانش‌آموزی نمی‌تواند از شرکت در آن امتناع کند. برای مثال، دانش‌آموزی که از نظر درسی کاملاً معمولی است و نمره‌ 18 دارد و در ورزش هم ضعیف است، در مسابقهٔ کاپ و چین برای کلاس خود مدال طلا کسب کرد. همکلاسی‌هایش او را روی شانه‌های خود گذاشتند و دور مدرسه چرخاندند. این دانش‌آموز که در هیچ جای دیگری دیده نمی‌شد، در این مسابقات فرصت بروز استعداد خود را یافت.

وی ادامه داد: بخش مهارتی‌ هم داریم که رشته‌های جذابی همچون پنچرگیری، اتو کردن لباس، واکس زدن، دریل‌کاری، برق کاری و… دارد.

20 میلیون تومان برای اردوی دانش‌آموزی

به هر کلاس برنده در المپیاد مدرسه، مبلغ 20 میلیون تومان به عنوان کمک هزینه اردوی دانش‌آموزی تعلق گرفت. دانش‌آموزان خودشان مقصد اردو را انتخاب می‌کنند؛ برای مثال، امسال اردوی اوپارک را برگزیدند.

دهرویه بیان کرد: پویش بغل دستی که از 9 سال پیش آغاز شده، با هدف کمک به دانش‌آموزان ضعیف‌تر، به طرح کلی سمپاد در کشور به نام همیار سمپاد تبدیل شده است.

همیار سمپاد برای کمک به سایر مدارس

همیار سمپاد در دوران کرونا و پس از آن، با هدف کمک به دانش‌آموزان مناطق محروم، در حال اجرا است و به عنوان الگویی برای سایر مدارس سمپاد در کشور تبدیل شده است.

در ادامه، طرح خواهرخواندگی بین مدارس منطقه 1 تهران و مدارس استان سیستان و بلوچستان رقم خورد. مدرسه ما نیز مدرسه شبانه‌روزی توحید در منطقه مرزی کورین نصرت‌آباد بلوچستان را انتخاب کرد و بنده 6 بار به این منطقه سفر کردم و هربار با تعدادی از اساتید و دو بار نیز با گروهی از دانش‌آموزان با ما همراه شدند، دانش‌آموزانی که عموماً تصور می‌شود فقط به درس اهمیت می‌دهند، با حضور خود در این سفرها نشان دادند که به مسائل اجتماعی نیز توجه دارند.

دانش‌آموزان مدرسه علامه حلی 3 با حضور در مدرسه شبانه‌روزی توحید، برای دانش‌آموزان آنجا کارگاه‌های آموزشی برگزار کردند و لوازمی مانند کفش و لوازم‌التحریر به آنها اهدا کردند. همچنین بخشی ساختمان مدرسه را نقاشی و بازسازی کردند.

مدیر دبیرستان علامه حلی سه بیان کرد: در سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی، دبیرستان علامه حلی 3 اقدام به تأسیس «مدرسه جهان اسلام» کرد. این مدرسه کاملاً مجازی و به زبان انگلیسی بود و 60 دانش‌آموز دختر و پسر از 6 کشور جهان (عراق، سوریه، ایران، لبنان، افغانستان، پاکستان و هند) به مدت دو ماه (آبان و آذر 1399) در آن شرکت داشتند.

مدرسه جهان اسلام شامل 6 رویداد بود که در آن‌ها دانش‌آموزان فعالیت‌های میان‌رشته‌ای برای آشنایی با یکدیگر انجام می‌دادند. محور اصلی این برنامه، آشنایی دانش‌آموزان با منطقهٔ خاورمیانه، موضوع داعش، حضور آمریکا در خاورمیانه و دخالت‌های آن بود.

دهرویه مطرح کرد: در دبیرستان دوره متوسطه دوم نیز فعالیت‌های دیگری انجام شد. دانش‌آموزان یک ربات در پیام‌رسان بله به نام «جزوه سرا» راه‌اندازی کردند که بهترین جزوه‌های آموزشی در آنجا قرار داده می‌شود و هر دانش‌آموزی از سراسر کشور می‌تواند از این جزوه‌ها بهره ببرد. این ربات توسط یکی از دانش‌آموزان رشته المپیاد کامپیوتر طراحی و ایجاد شده است. برای دسترسی به این جزوه‌ها می‌توانید به آدرس @jozvesarabot مراجعه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا