آموزش و پرورش

تایید مصوبه شاخص‌های راهبردی ارزشیابی نظام تربیت مبتنی بر سند تحول بنیادین

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش اعلام کرد: شاخص‌های راهبردی ارزشیابی نظام تربیت رسمی‌ و عمومی مبتنی بر سند تحول بنیادین مصوب جلسه ۱۰۵۰ شورای عالی آموزش و پرورش با تایید رئیس جمهور و رئیس شورای عالی آموزش و پرورش برای اجرا به وزارت آموزش و پرورش ابلاغ شد.

به گزارش الفبای رشد به نقل از شورای عالی آموزش و پرورش، محمود امانی طهرانی اظهار کرد: تهیه و تدوین شاخص‌های راهبردی ارزشیابی نظام تربیت رسمی ‌و ‌عمومی مبتنی بر سند تحول بنیادین آموزش ‌و ‌پرورش بیش از ۲ سال کار کارشناسی و فنی با حضور کارشناسان و صاحب نظران حوزه تعلیم و تربیت و با محوریت دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش انجام شده است.

وی با اشاره به ماده واحده شاخص‌های راهبردی ارزشیابی نظام تربیت رسمی‌ و عمومی مبتنی بر سند تحول بنیادین آموزش‌ و پرورش افزود: به استناد برنامه‌های۲ و ۴ راهکار ۱-۱۹ سند تحول بنیادین با موضوع ایجاد سازوکارهای قانونی و ساختار مناسب برای سنجش و ارزشیابی عملکرد نظام تربیت رسمی و عمومی از برنامه زیرنظام پژوهش و ارزشیابی و با توجه به اهمیت و ضرورت ارزشیابی و نقش تأثیرگذار آن در ارتقا و تضمین کیفیت فرایند تعلیم و تربیت این شاخص ها تهیه و تدوین شده اند.

امانی طهرانی اضافه کرد: بر اساس این ماده واحده، وزارت آموزش‌ و پرورش موظف است با ایجاد ساز وکارهای قانونی و ساختار مناسب، براساس شاخص‌های ارزشیابی و سنجه‌های عملکردی پیوست، نظام تربیت رسمی‌ و عمومی را با اولویت سنجه‌های عملکردی قانون برنامه هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران، به‌ صورت مستمر و نظام‌مند ارزشیابی کند.

وی افزود: آموزش و پرورش دستورالعمل‌های اجرایی این مصوبه را (با تأکید برتعیین مراجع ارزشیابی، مدل اجرا و شیوه‌های ارزشیابی، ابزارهای سنجش کارآمد و برنامه‌های عملیاتی زمان‌بندی شده) طی مدت یک سال تدوین و پس از بررسی و تصویب در کمیسیون راهبری و تحول بنیادین شورای عالی آموزش‌وپرورش ابلاغ خواهد کرد.

دبیرکل شورای عالی آموزش وپرورش گفت: وزارتخانه باید برنامه‌های کارآمد و اثربخش را برای آموزش منابع انسانی، اصلاح فرهنگ و رفتار سازمانی و اشاعه نظام‌مند استانداردهای ارزشیابی با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین تدوین و اجرا کند.

امانی طهرانی تصریح کرد: آموزش و پرورش باید منابع مالی و انسانی و نیز تسهیلات و امکانات مورد نیاز را برای اجرای بایسته شاخص‌ها و استانداردها، تأمین و در برنامه‌های سالانه خود منظور کند.

وی افزود: استاندارد شاخص‌ها و سنجه‌هایی را که نیاز به تعیین استاندارد دارند، با بهره‌گیری از مفاد اسناد بالادستی، یافته‌های علمی – پژوهشی و مطالعات تطبیقی، برنامه پنج ساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران، پس از بررسی و تصویب در کمیسیون راهبری و تحول بنیادین شورای‌عالی آموزش‌وپرورش، با امضای وزیرآموزش‌وپرورش برای اجرا ابلاغ می شود.

دبیرکل شورای عالی آموزش وپرورش تاکید کرد: وزارتخانه باید گزارش ارزشیابی تحلیلی عملکرد خود را بر اساس شاخص‌ها و با در نظر گرفتن استانداردهای مصوب، به همراه برنامه‌های پیشنهادی برای ارتقای شاخص‌ها و رسیدن به وضع مطلوب، سالانه به شورای‌عالی آموزش‌وپرورش ارائه کند.

به گزارش ایرنا، سند تحول بنیادین نقشه راه آموزش و پرورش است که توسط صاحب نظران با مشارکت متخصصان عرصه تعلیم و تربیت تدوین و در سال ۱۳۸۹ تصویب شده است.

در این سند به ۶ ساحت مهم تربیت اعتقادی، اخلاقی، اقتصادی، علمی، هنری، زیستی و بدنی اشاره و فصل های سند مبتنی بر این موارد تنظیم شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا