آشنایی معلمان با فرایند تنظیم راهبرد مطالعه و یادگیری ضروری است

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش، با تاکید بر لزوم همسویی معلمان با اهداف سنجش و آشنایی با فرایند تنظیم راهبرد مطالعه برای یادگیری دانشآموزان، گفت: دبیرخانههای کشوری راهنمای عملی این مباحث در دبیرخانه های مربوطه تدوین شده که نقشه راه خوبی برای معلمان در دستیابی به اهداف موردنظر است.
به گزارش الفبای رشد به نقل از وزارت آموزش و پرورش، محسن زارعی روز چهارشنبه در نشست کشوری طرح ارتقای سواد سنجش معلمان دوره متوسطه اول (ویژه قطب ۵ کشوری) با اشاره به برگزاری آزمونهای هماهنگ سه درس علوم، ریاضی و فارسی در سال گذشته، اظهار کرد: آزمونهای سال قبل بر مبنای سنجش عملکرد برگزار و با واکنش و نظرات مختلف دانشآموزان و همکاران همراه شد به نحوی که این رویداد میتواند تلنگری برای نظام آموزشی و معطوف کردن توجه طراحان و معلمان به اهداف کتاب درسی باشد.
وی خاطرنشان کرد: باید این پرسش اساسی را در ذهن خود داشته باشیم که این کتاب چه تغییری در دانشآموز ایجاد کرده و چه شایستگی به او اضافه خواهد کرد، باید با پرسشهای اساسی دانشآموزان همراه شویم و در ارزشیابی نیز به آن توجه کنیم.
زارعی با بیان اینکه سنجش باید مقوم و جلوهای از فرایند یاددهی و یادگیری باشد، ادامه داد: این مهم مبتنی بر راهنمای عملی محقق می شود و سال گذشته با همکاری گروه معلمان، راهنمای عملی آزمونهای نهایی تدوین و امسال هم بستههای یادگیری تدوین شد، در خصوص متوسطه اول نیز همین اقدامات انجام خواهد شد.
وی اظهار کرد: به مدیران مدارس توصیه کنید در فرصت باقیمانده بر این موضوع تمرکز کنند که ارزشیابی فقط آزمون گرفتن به ویژه آزمون مداد و کاغذ نیست، باید فرصت آموزش را مغتنم شمرده و از آن استفاده کنیم.
وی متذکر شد: از آزمونها غول بزرگی برای دانشآموزان نسازیم و مسیر آزمون را تسهیل کنیم، معلمان میتوانند آرامش ایجاد کرده و یادگیری را شکل دهند.
مدیرکل دفتر آموزش متوسطه دوره اول وزارت آموزش و پرورش نیز در ادامه با بیان اینکه سنجش پلی بین تدریس و یادگیری است و سواد سنجش معلمان را باید ارتقا داد، اظهار کرد: تحلیل میزان یادگیری دانشآموزان از بخشهای مختلف بر اساس نتایج و تحلیل آزمون ها توسط معلمان موجب میشود سنجش در خدمت یادگیری باشد.