مشارکت و مردمیسازی، مهمترین رویکرد در توسعه نهضت مدرسهسازی است

وزیر آموزش و پرورش در گردهمایی مدیران کل نوسازی مدارس کشور بر مردمیسازی و مشارکت نهادها، سازمانها و شرکتها در اجرای نهضت مدرسهسازی تأکید کرد.
به گزارش الفبای رشد به نقل از خبرگزاری مهر، علیرضا کاظمی در گردهمایی مدیران کل نوسازی مدارس کشور بابیان اینکه راهبردها، مسیر حرکت را مشخص میکند، گفت: در جلسه با مدیران کل آموزش و پرورش استانها بر جهتگیریهای کلان این وزارتخانه تأکید و تلاش کردیم به درک مشترکی از راهبردها برسیم.
کاظمی تصریح کرد: درک مشترک از برنامهها سبب پیشرفت اقدامات در رویکردهای عملیاتی خواهد شد.
وی با تأکید بر اینکه در مسیر نهضت مدرسه سازی فقط ساخت مدرسه هدف نیست، خاطرنشان کرد: بکارگیری ظرفیتها، مشارکت مردم و در نهایت مردمی کردن این نهضت از اهمیت بالایی برخوردار است.
کاظمی با اشاره به سامانه ساتع، اظهار کرد: ایجاد این سامانه، کار ارزندهای در رصد برنامهها و راهبریهای این سازمان است که میتوان اقدامات، تحلیلها، پیشرفتها و حتی نقاط ضعف را بررسی کرد.
وی در ادامه افزود: در توسعه عدالت آموزشی در کنار فضا، تجهیزات نیز مهم است. از این رو باید در هر استان اطلس تجهیزات تهیه و تدوین شود.
وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه انسجام تیمی و فرهنگی ما را به مقصد میرساند، گفت: در فرآیندهای انجام نهضت توسعه عدالت آموزشی، درک متقابل از پروژه، انسجام و همدلی سرعت زیادی به اقدامات خواهد داد.
وزیر آموزش و پرورش بر طراحی ساختار هدفمند برای پیشبرد این نهضت توسط مدیران کل نوسازی و آموزش و پرورش تأکید کرد و افزود: ضرورت دارد به صورت شبکه مند، منظم و ساختارمند تمامی برنامهها دنبال شود.
وی ادامه داد: میزان پیشرفت پروژهها باید به روز مشخص شود.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به پویشهایی همچون بامن، هر انجمن یک کلاس درس، شهید عجمیان و…، گفت: موضوع پویشها را جدی بگیرید و آن را از شاخصهای ارزیابی قرار دهید. برای هر پویش ساز و کار فراهم کنید مثل مشارکتی که انجمن اولیا و مربیان ایجاد کرده است.
کاظمی با بیان اینکه تحلیل از اقدامات باید با واقعیت موجود در استانها همخوانی داشته باشد، گفت: تأکید همواره بر استفاده از ظرفیتهای مختلف و به خصوص استفاده از ظرفیتهای مردمی بوده است.
وی به شاخصهای ارزیابی و کارآمدی مدیران کل نوسازی مدارس اشاره کرد و گفت: تعداد پروژهها با رویکرد مردمی سازی و استفاده از ظرفیتهای دولتی، بنگاههای اقتصادی و… و در نهایت خروجی و برون داد کار از جمله آنهاست.
کاظمی تصریح کرد: انتظار میرود مدیران نوسازی، با رویکرد رئیس جمهور نهضت مدرسه سازی را دنبال کنند.
وی اجرای پروژه نهضت مدرسه سازی را آغاز تحولات بزرگ در کشور دانست و گفت: سابقه نداشته است که رئیس جمهوری به این اندازه به نظام تعلیم و تربیت توجه و دغدغه داشته باشد.
وزیر آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: مبدأ اصلی تحولات فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی از آموزش و پرورش آغاز میشود.
کاظمی با اشاره به اینکه باید برای تحقق این جریان، آموزش و پرورش را دغدغه همه نهادها کرد، گفت: وقتی این اتفاق بیفتد رویکردها، برنامهها و اقدامات نسبت به این حوزه کارآمد و مثبت خواهد شد.
وزیر آموزش و پرورش گفت: ضرورت دارد در همه مناطق، شورای آموزش و پرورش با موضوع مدرسه سازی برگزار شود و این مطالبه جدی ماست. شما نیز باید از فرمانداران و استانداران مطالبه کنید تا در این امر کمک کنند.
کاظمی در این جلسه ضمن تبریک انتصاب منصور مجاوری به عنوان معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی سازمان نوسازی مدارس کشور، گفت: آقای مجاوری تجربه گرانبهایی در این حوزه دارد و حضورشان در این مجموعه سرعت حرکت را تقویت میکند و با هم افزایی ها گامهای مؤثری برداشته میشود.
گفتنی است که با حکم رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور؛ منصور مجاوری جایگزین یازرلو معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی سازمان نوسازی مدارس کشور شد.