آموزش و پرورش

مدرسه تراز یعنی چه؟

به گزارش الفبای رشد به نقل از فرهنگ آفرینان، علیرضا کمرئی: مدرسه تراز، برداشتی از سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در سطح مدرسه ای است که  در قالب یک الگوی مفهومی چهار بعدی شامل مدیریت و رهبری، برنامه درسی، کنشگران (ذی نفعان کلیدی) و محیط تربیتی سازمان یافته و بخشی دیگری نیز در قالب نتایج به آن افزوده شده است. به نظر می رسد تاثیر تعالی در شکل دادن به الگوی مفهومی ، این چهاربعد را در ردیف ابعاد فرایندی یا توانمند سازها  قرارداده و خروجی آن ب عنوان نتایج  را گرفته است.

مقرر است مدرسه تراز از  طریق برنامه ریزی راهبردی، سند تحول را به صورت نظام مند و زمان مند وارد مدرسه کند. این الگو که در قالب کتابچه ای در بهار ۱۴۰۳ انتشار یافت دارای مولفه هایی است که ذیل هر بعد به ساختار  الگوی نظری اضافه شده است. در این کتابچه  تعدادی شاخص برای ارزیابی میزان توفیقات تعیین شده که امکان ارزیابی و تطبیق  وضعیت مدرسه و پیشرفت بر اساس آن را فراهم می آورد. این شاخص ها در بازنگری به حدود ۳۵ شاخص کلیدی عملکردی رسیده  و اکنون مبنای عمل مدارس است تا مدارس وضعیت خود را نسبت به آن تحلیل کنند . در ماه های میانی سال ۱۴۰۳ با ارسال شیوه نامه ای به مدارس اجرای مدرسه تراز وارد مرحله عملیاتی شد. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا