لزوم ایفای نقش دانش آموزان در جهان آینده از طریق آموزش و پرورش

مدیرکل دفتر آموزش دوره اول متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به فرصتهای ایجاد شده از طریق هوش مصنوعی گفت: آموزش و پرورش باید دانشآموزان را برای ایفای نقش در جهان آینده آماده کند.
به گزارش الفبای رشد به نقل از خبرگزاری مهر، حمید یزدانی مدیرکل دفتر آموزش دوره اول متوسطه وزارت آموزش و پرورش، در آئین بررسی و ارزیابی مرحله نهایی پژوهشهای جشنواره نوجوان خوارزمی در سمنان با قدردانی از میزبانی استان سمنان، بر لزوم حرکت نظام تعلیم و تربیت به سمت تولید تأکید و اظهار کرد: نظام آموزشی ما باید از بهرهبرداری صرف از ابزارهای هوش مصنوعی به سمت تولید این فناوریها حرکت کند.
وی با اشاره به ضرورت حفظ روحیه حقیقتجویی در دانشآموزان، افزود: موظف هستیم بر اساس سند تحول بنیادین و بهصورت ششساحتی عمل کرده و این مفاهیم را به شکل دقیق و درست در مدارس خود نهادینه سازیم.
یزدانی با اشاره به تحول ابزارهای پژوهشی در حوزههای آموزشی، خاطرنشان کرد: در گذشته، موتورهای جستوجو ابزار اصلی بودند؛ اما امروز دانشآموزان از ابزارهای هوش مصنوعی بهره میبرند و نقش ما این است که آنها را از مصرفکنندگی صرف خارج کرده و به سمت تولید و خلق این ابزارها سوق دهیم.
مدیرکل دفتر آموزش دوره اول متوسطه وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: هدف آموزش و پرورش از این رویکرد جدید، این است که نه یک بهرهبردار؛ بلکه تولیدکننده مؤثر باشیم.
وی با بیان اینکه باید از انجام کارهای بیاثر و صوری پرهیز کرد، اضافه کرد: برگرداندن مطالب کتابها در قالب کلیپهای بارگذاری شده، بازتولید مطلب است و بیاثرترین کاری است که یک فرد میتواند انجام دهد؛ چراکه دانشآموزان ما برای این کارها درس نمیخوانند و اگر بخواهیم کار اساسی انجام دهیم، باید دانشآموزان را قادر سازیم تا در مسیر دانش و خلاقیت حرکت کرده و در این مسیر به کشف حقیقت دست یابند.
مدیرکل دفتر آموزش دوره اول متوسطه وزارت آموزش و پرورش با قدردانی از آموزش و پرورش استان سمنان، تصریح کرد: امیدواریم با حرکت در این مسیر، نظام آموزشی کشور بتواند در عرصه رقابتهای جهانی حضور یافته و نسل آینده را برای ایفای نقش در جهان آینده آماده کند.