آموزش و پرورش

نظارت بر توانمندسازی معلمان از مهرماه

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش توضیحاتی درباره تکلیف مدیران مدارس برای نظارت بر توانمندسازی معلمان از مهرماه ارائه داد.

به گزارش الفبای رشد به نقل از خبرگزاری مهر، محمود امانی طهرانی، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزش و پرورش استان‌ها با اشاره به برگزاری مرحله اول توانمندسازی مدرسان در دوره ابتدایی و متوسطه در مشهد مقدس، اظهار کرد: آنچه در این دوره ارائه شد، باید به صورت جدی در استان‌ها تا سطح کلاس‌های درس دنبال شود.این برنامه شامل؛ دوره‌های آموزشی مطابق با انتظارات رئیس‌جمهور و گزارش‌های مرتب و منظم پس از برگزاری دوره‌های استانی است.

وی افزود: از اول مهرماه، تکلیف تمام معاونان وزارتخانه، مدیران کل و مدرسین استانی این است که بر این فرایند در کلاس‌های درس نظارت و راهبری کنند تا مطمئن شویم در تک تک کلاس‌های درس ایران این اتفاق افتاده است.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش به پنج مشخصه حداقلی کلاس درس مطلوب، اشاره کرد و ادامه داد: اولین مشخصه چینش متفاوت کلاس درس است که باید ملموس و قابل مشاهده باشد. این چینش متفاوت می‌تواند منجر به نقش متفاوت معلم، دانش‌آموز و الگوهای یادگیری شود.

وی با اشاره به شروع خوب برای همه دروس، خاطرنشان کرد: طراحی آموزش می‌تواند شامل فیلم، آزمایش، بازی، حل مسئله و یا کاربرد باشد و این همان «خلق موقعیت‌های یادگیری متنوع» است.

امانی با بیان این‌که در فعالیت گروهی انجام حداقل یک فعالیت تیمی در هر کلاس مورد تأکید است، گفت: در جلوه فناوری؛ امکان نمایش محتوا، کیت‌های آموزشی علوم، ریاضی، فارسی و کتابخانه کلاسی بسیار کمک‌کننده هستند.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با تأکید بر اختصاص وقت معین برای ارائه دانش‌آموزان، تصریح کرد: برای تحقق این اهداف، اجتماعات یادگیری تشکیل شده است. اتصال معلمان برای اشتراک تجارب باعث می‌شود بحث امکانات به درجه دوم اهمیت برسد.

وی به جشنواره تجربیات اشاره کرد و گفت: جشنواره تجربیات، جشنواره‌ای برای اشتراک تجربیات معلمان در زمینه موقعیت‌های یادگیری متنوع است.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش ادامه داد: پیشرفته‌ترین روش‌ها نیاز به بستر اشتراک‌گذاری دارند. این بستر تحت عنوان «اجتماعات یادگیری» فراهم شده است.

امانی طهرانی افزود: در این بستر، معلمان می‌توانند یافته‌های خلاقانه و راه‌حل‌های مؤثر را به اشتراک بگذارند.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، وی اظهار کرد: نباید منتظر تغییر کتاب‌های درسی بمانیم. هر محتوایی در دست معلمی که طراحی آموزشی و خلق موقعیت یادگیری را بلد باشد، به محتوای فعال تبدیل می‌شود و نباید از توان معلمان غافل شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا