استانداردهای ارزشیابی و اعتباربخشی برنامههای دستیاری پزشکی تعیین شد

به گزارش الفبای رشد به نقل از فرهنگ آفرینان، شورای آموزش پزشکی و تخصصی در یکصد و سومین جلسه خود در ۱۴ مردادماه ۱۴۰۴ آیین نامه ارزشیابی و اعتباربخشی برنامه های دستیاری تخصصی، فوق تخصصی و تکمیلی تخصصی پزشکی بالینی را مصوب کرد. این آیین نامه از زمان ابلاغ لازم الاجرا است.
وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در راستای حق حاکمیت خود بر آموزش، سیاستگذاری، تعیین خط مشی و برنامه ریزی در آموزش عالی حوزه سلامت و نیز با هدف ارتقای کیفیت آموزش پزشکی در جهت توسعه برنامه های اصلاحی اقدام به ایجاد سیستم های اعتباربخشی پایدار مبتنی بر مقررات موضوعه کرده است و در این راستا از دو بازوی اجرایی شورای آموزش پزشکی و تخصصی و شورای گسترش دانشگاه های علوم پزشکی استفاده و با ایجاد ساختارهای میان بخشی، فرآیند اعتباربخشی دوره های آموزش پزشکی تخصصی، فوق تخصصی و فلوشیپ را اجرا می کند.
اعتباربخشی فرآیند بررسی میزان انطباق دوره با استانداردهای مصوب به دنبال خودارزیابی و ارزیابی بیرونی است که منجر به اعلام رأی نهایی در خصوص وضعیت صلاحیت آموزشی (اعتباربخشی) آنها می شود.
استانداردهای آموزشی نیز معیارهایی هستند که نشان دهنده سطح مطلوب عملکرد بوده و مؤسسه/ برنامه توسط آنها مورد قضاوت قرار می گیرد. این استانداردها با در نظر گرفتن معیارهای علمی، اسناد بالادستی و شرایط قابل حصول در کشور، تدوین شده و از طریق نظرخواهی و اجماع صاحبنظران تکمیل شده و به تصویب مرجع مربوطه رسیده است.