اولویت اصلی در اصلاح روشتدریس طراحی سوالات و جدول اهداف محتواست

گردهمایی کشوری سرگروههای ریاضی با حضور مسئولین برگزار شد. اصلاح روشهای تدریس، طراحی سوالات و ارتقای آموزش ریاضی از موضوعات مهم این نشست بود.
به گزارش الفبای رشد به نقل از پانا، گردهمایی کشوری سرگروههای درس ریاضی دوره دوم متوسطه نظری در خانه معلم منطقه ۵ با حضور مصطفی آذرکیش؛ معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، حجتالاسلام والمسلمین علی لطیفی، معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، علیرضا کریمیان؛ مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران و سید رضا میرزاده؛ معاون آموزش متوسطه، عبایی، رئیس اداره تکنولوژی و گروههای آموزشی آموزش و پرورش شهر تهران و جمعی از مسئولین برگزار شد.
حجتالاسلام والمسلمین لطیفی ضمن اهمیت اصلاح کتابهای درسی، بیان کرد: در زمینه ارتقا کیفیت تدریس ریاضی، گروههای آموزشی نقش بسیاری دارند. سازمان به عنوان مجموعهای که وظیفه اصلیاش تدوین برنامه درسی و تألیف کتابهای درسی است با دبیرخانهها همکاری خوبی داشته است و در زمینه بازخوردگیری از دبیران در مبحث اصلاح کتابهای درسی و بهویژه با توجه به آزمونهای نهایی که در چند سال اخیر انجام شده است، این آمادگی را داریم و مجموعهای از اقدامات را انجام دادهایم که برای قرار دادن چهارچوبی برای طراحی سوالات ریاضی و البته دبیرخانهها نقش خوبی داشتهاند و محتوایی که آماده شد برای کتاب ریاضی و به نظر بنده یکی از اقدامات خوب برای ارتقای آموزش ریاضی در مدارس بود.
وی در ادامه ضمن اعلام آمادگی و همکاری با اشاره به اهمیت محتوا در طراحی سوالات و نیز جدول اهداف محتوا؛ اولویتهای اصلی را در اصلاح روشهای تدریس دانست و گفت: اصلاح روشهای تدریس ریاضی یکی از اولویتهای جدی رئیسجمهور محترم هم بوده و بار اصلی این کار بر عهده معاونت آموزش متوسطه است و قطعاً دبیرخانهها هم همکاری خواهند داشت و کاری که سازمان پژوهش میتواند انجام دهد این است که بستههای آموزشی را برای دبیران تهیه کند که روشهای فعال یادگیری و ابتکارات خلاقانهای که میتوانند استفاده کنند را آموزش داده تا معلمانی که میتوانند در این زمینه فعال باشند استفاده کنند.
لطیفی در خصوص اهمیت این گردهمایی اظهار کرد: قطعاً این گردهمایی تأثیر زیادی خواهد داشت، زیرا کارهایی که در آموزش و پرورش اتفاق میافتد زمانی مؤثر واقع میشود که هماهنگی لازم بین بخشهای مختلف وزارتخانه وجود داشته باشد و مهمترین فایده این گردهماییها این است که میتواند این هماهنگی را بیشتر کند. ابهامات و سوالاتی که در گروههای آموزشی و دبیران است، پیشنهادهایی که دارند را منتقل میکند و ما هم ذهنیت خودمان را برایشان تشریح میکنیم تا در یک هماهنگی و همراهی بیشتری این اتفاق بیفتد.
وی راجع به اقداماتی که پس از این گردهمایی روی خواهد داد؛ عنوان کرد: اقداماتی نسبت به اصلاح چهارچوب طراحی سوالات آزمون نهایی، پیشنهادهایی که گروههای آموزشی در این زمینه دارند و روش تدریس مناسب آموزش ریاضی که بر اساس آن دانشآموزان بتوانند بهتر این درس را درک کنند و در آزمون نهایی موفقیت بیشتری داشته باشند، مرور میشود؛ در واقع یک اتفاق دوطرفه است که گروههای آموزشی پیشنهادها و انتقادهایشان را مطرح میکنند تا بر آن اساس اصلاحاتی در فرایند طراحی سوالات انجام شود و ستاد هم مقداری از توانمندسازیها انجام میشود که همکاران بدانند کتابها را چگونه تدریس کنند و متناسب با آن هدفگذاریهایی که مدنظر ماست؛ باشد.
وی افزود: در طول سال تحصیلی این کار اجرا میشود و انشاءالله نتایج آن در آزمون نهایی سال بعد قابل مشاهده خواهد بود.