آموزش و پرورش

روش‌های نوین آموزشی در تربیت معلم به کار گرفته شود

رئیس دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه روش‌های نوین آموزشی باید در تربیت معلم به‌کار گرفته شود، گفت: لازم است همه کشور پای کار بیاید تا معلمان به بهترین شکل ممکن آموزش ببینند و تربیت شوند.

به گزارش الفبای رشد به نقل از ایرنا، رجبعلی برزویی روز جمعه در آیین اختتامیه برنامه میم مثل معلم اظهار کرد: همه می‌دانند که جایگاه و نقش معلم در هر کشوری بسیار مهم است. اگر بتوانیم معلمان خوبی تربیت کنیم، به طور قطع نیروی انسانی کشور به بهترین شکل ممکن پرورش خواهد یافت.

وی افزود: شیوه‌های نوین آموزش اهمیت بسیاری دارد و باید از ابزارها و تکنیک‌های نوین آموزشی در فرآیند یادگیری بهره ببریم. این برنامه امکان انتخاب بهترین روش‌ها را فراهم کرده است تا در اختیار همه قرار گیرد.

رئیس دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه امروزه نخبه‌ترین دانش‌آموزان وارد نظام تعلیم و تربیت می‌شوند، ادامه داد: دانش‌آموزانی با رتبه‌های برتر که می‌توانند در بهترین رشته‌های دانشگاهی پذیرفته شوند، به مسیر معلمی روی آورده‌اند. بنابراین، مأموریت ما در این حوزه سنگین‌تر خواهد شد.

برزویی خاطرنشان کرد: باید بتوانیم روش‌های نوین را پیش ببریم، اما یک معلم دارای ساحت‌ها و صلاحیت‌های متعددی است و علاوه بر آموزش، صلاحیت‌های دینی، مذهبی، تربیتی، روانشناختی و سلامت یک معلم نیز بسیار مهم است.

وی یادآورشد: امید است در فصل دوم برنامه “میم مثل معلم”، با همکاری دانشگاه فرهنگیان بتوانیم همه ساحت‌ها و روش‌هایی که می‌توانند توانمندی‌ها را ارتقا دهند، آموزش دهیم.

رئیس دانشگاه فرهنگیان افزود: ورود رسانه به بحث معلمی کار ارزشمندی است که نباید از آن غفلت کرد. باید تمام کشور پای کار بیاید تا معلمان به بهترین شکل ممکن آموزش ببینند و تربیت شوند. اگر بتوانیم چنین معلمانی تربیت کنیم، یقیناً اقتصاد، فرهنگ و اخلاقیات جامعه نیز بهبود خواهند یافت.

برزویی خاطرنشان کرد: همواره مسئولان نظام آموزشی دغدغه کار فرهنگی در دانشگاه فرهنگیان و تربیت معلم داشته اند و اکنون نیز رئیس جمهور به طور جدی پای کار آموزش و پرورش آمده است و به زودی وارد بحث تربیت معلم خواهد شد.

وی یادآور شد: اکنون فرصت طلایی برای ما فراهم شده است تا دست به دست هم دهیم و مسیر تربیت معلم را به بهترین نحو ممکن پیش ببریم. مجلس نیز در بحث منابع اعتبارات همراهی خوبی در نظر گرفته است و امید استسال آینده سال بسیار خوبی برای تربیت معلم باشد.

معلم توانمند بسیاری از کاستی‌های تعلیم و تربیت را جبران می‌کند رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد

رضامراد صحرایی وزیر سابق آموزش و پرورش نیز در این آیین اظهارکرد: در مطالعات اخیر، به این نتیجه رسیدیم که بین رشد اقتصادی و درصد بالای بهره‌وری، تربیت معلم و توانمندسازی معلمان کشورها رابطه وجود دارد.

وی افزود: با مطالعه درباره کشورهای آمریکا، چین، کانادا، ژاپن، فنلاند و کره جنوبی دریافتیم که در جهت‌گیری‌های تربیت معلم این کشورها چند ویژگی مشترک از جمله آموزش و توانمندسازی مستمر وجود داشت و این موضوعات بسیار مهم است و ما باید بیشتر روی آن کار کنیم. شاید لازم باشد برای برخی از مفاهیم معادل فارسی مناسبی پیدا کنیم.

صحرایی یادآورشد: پزشکان توسط دیگر پزشکان تربیت می‌شوند؛ بنابراین چرا معلمان توسط دیگر معلمان تربیت نشوند؟ ایده “دکتر معلمان” با همین تفکر شکل گرفت. دنیا همین کار را کرده بود.

وی با بیان اینکه آزمون و آموزش پویا یا داینامیک است، گفت: در نهایت، یک موضوع دیگر متناسب با وضعیت کشور خودمان پیدا کردم که سامانه دیجیتال اشتراک‌گذاری دانش است.

به گفته وزیر سابق آموزش و پرورش، هندی‌ها در سند ملی آموزش و پرورش‌ خود که اخیراً اجرایی شده از این سامانه رونمایی کردند. هدف این سامانه این است که تمام معلمان کشور به طور منظم همانند ساعات مکلف یادگیری داشته باشند؛ به گونه‌ای که معلمی در اعماق روستاهای کوهستان‌های هندوستان از امکان یادگیری یکسان با معلمان دهلی برخوردار شود.

صحرایی تاکید کرد: هدف عدالت آموزشی و برابری است. مدرسه‌ای که معلم خوب دارد می‌تواند بسیاری از کاستی‌ها را جبران کند.

وی ادامه داد: کشورهایی مانند سنگاپور وقتی خواستند پیشرفت کنند، منابع طبیعی یا نفت و گاز نداشتند؛ بلکه روی آموزش سرمایه‌گذاری کردند. وزیر آموزش و پرورش آنها می‌گوید پس از تفکر در اتاق‌های فکر و مشاوره‌های مختلف داخلی و خارجی درباره اینکه از کجا شروع کنیم، به این نتیجه رسیدیم که بین رتبه کشورها در آزمون پیزا و نرخ بهره‌وری رابطه وجود دارد.

وزیر سابق آموزش و پرورش با بیان اینکه بنابراین شروع تحولات از آموزش پرورش بود زیرا آموزش یک امر سهل و ممتنع است، درباره تحولات نظام‌های آموزشی جهان توضیح داد: تحول در برنامه درسی با تمرکز بر قابلیت بیش از دانش، ادغام سنت و مدرنیته و توجه ویژه به نسل دیجیتال اهمیت دارد. همچنین بحث شمول، عدالت و برابری مهم است که امیدوارم ما نیز در این زمینه موفق باشیم.

علی اصغر فانی وزیر اسبق آموزش و پرورش نیز در این آیین اظهار کرد: دکتر پزشکیان اولین رئیس‌جمهوری است که آموزش و پرورش را جدی گرفته و از این نظر قابل تقدیر است. حمایت و وقت‌گذاری وی مثال‌زدنی و منحصر به فرد است و تاکنون چنین توجهی از سوی روسای جمهور نبوده و در آینده هم نخواهد بود.

وی افزود: هسته اصلی صحبت‌های رئیس‌جمهور دو کلمه عدالت آموزشی و ارتقای کیفیت است. عناصر گفتمانی رئیس جمهور شامل عدالت اجتماعی، تحول در نظام آموزشی، استفاده از فناوری‌های نوین، هوش مصنوعی، مخاطب‌شناسی، نقش مدیران و ترویج ارزش‌های دینی و ملی است.

وزیر اسبق آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: برای اینکه به هسته اصلی یعنی عدالت آموزشی و ارتقای کیفیت آموزشی برسیم، حداقل باید روی ۵ محور نیروی انسانی، مدیریت، فضا و تجهیزات، برنامه‌ریزی آموزشی و بودجه تأکید کنیم.

فانی درباره نیروی انسانی هم اظهار کرد: معلم می‌تواند تحول ایجاد کرده و آموزش و پرورش را ارتقا دهد. اکنون وضعیت نیروی انسانی ما خوب نیست؛ بیش از ۵۰ درصد نیروها آموزش های لازم را فرا نگرفته اند، روش تدریس نمی‌دانند و ابتکارات معلمی ندارند.

وی همچنین درباره تاثیر مدیریت در عدالت آموزشی گفت: مدیریت آموزشگاهی و مدیریت در آموزش و پرورش در رده‌های مختلف اهمیت دارد. یک مدیر مدرسه توانمند همه ضعف‌های داخل مدرسه را حل می‌کند.

وزیر اسبق وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه فضا و تجهیزات مهم است اما یکی از پنج رکن‌ به حساب می آید و نه به عنوان تنها رکن عدالت آموزشی، بیان کرد: همچنین تنوع مدارس باید به حداقل برسد. تا وقتی که دانش‌آموز را برای ورود به مدارس جدا یا گزینش می‌کنیم ، سایر دانش‌آموزان در مدرسه عادی باقی می‌مانند؛ آن مدرسه دولتی عادی هیچ وقت ارتقا پیدا نمی‌کند.

وی درباره تاثیر بودجه در عدالت آموزشی گفت: ۳۰ یا ۴۰ سال است که ما هر سال با ۲۵ تا ۳۰ درصد کسری بودجه مواجه‌ایم؛ که با این روش مدرسه دولتی کیفیت پیدا نمی‌کند و برنامه‌هایی مانند “میم مثل معلم” می‌تواند در ارتقای کیفیت نیروی انسانی به عنوان اولین رکن و عامل عدالت آموزشی موثر واقع شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا