آموزش و پرورش

برگزاری کلاس‌های جبرانی برای دانش‌آموزان ابتدایی؛ طرح «حامی» در مدارس کشور اجرایی شد

در پی نگرانی‌ها از افت تحصیلی دانش‌آموزان به‌دلیل تعطیلی‌های مکرر مدارس، معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش از آغاز اجرای طرح «حامی» با هدف جبران عقب‌ماندگی درسی دانش‌آموزان ابتدایی خبر داد؛ طرحی مدرسه‌محور و رایگان که بر آموزش هدفمند و نیازهای فردی یادگیرندگان تمرکز دارد.
به گزارش الفبای رشد به نقل از مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، رضوان حکیم‌زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، ضمن اشاره به تعطیلی‌های مکرر مدارس در سال تحصیلی گذشته و نگرانی خانواده‌ها نسبت به افت تحصیلی دانش‌آموزان، از اجرای طرحی با عنوان «حامی» برای جبران این خلأ آموزشی خبر داد.

وی با بیان اینکه دوره ابتدایی، پایه و زیربنای یادگیری مهارت‌های سواد پایه در دانش‌آموزان است، افزود: اگر دانش‌آموزی این مرحله را با ضعف پشت سر بگذارد، احتمال موفقیت او در مقاطع بالاتر کاهش می‌یابد. از همین‌رو، طرح حمایت آموزشی مستمر یادگیرندگان(حامی)، با هدف جبران عقب‌ماندگی درسی دانش‌آموزان تدوین و اجرا شده است.

به گفته حکیم‌زاده، دانش‌آموزانی که در ارزشیابی نوبت اول در دروس فارسی، علوم و ریاضی نتایج «نیازمند تلاش بیشتر» یا «قابل قبول» کسب کرده‌اند، به‌عنوان جامعه هدف این طرح در نظر گرفته شده‌اند. اجرای کلاس‌های جبرانی در قالب ساعات آموزشی مکمل، در مدارس سراسر کشور آغاز شده است و مدیران مدارس با همکاری شورای مدرسه و توجه به شرایط خاص هر مدرسه، بستر لازم برای اجرای این برنامه را فراهم می‌کنند.

معاون آموزش ابتدایی همچنین از تدوین دستورالعملی برای برگزاری این کلاس‌های جبرانی خبر داد و گفت: با توجه به دو یا تک شیفت بودن مدارس، تعداد دانش‌آموزان و شرایط خاص هر منطقه، روش‌های مختلفی برای اجرای این کلاس‌ها در نظر گرفته شده است و اجرای آن به‌صورت مدرسه‌محور به مدیران مدارس واگذار شده است.

حکیم‌زاده با اشاره به اینکه این کلاس‌ها رایگان برگزار می‌شود و ابلاغ آن‌ها از بهمن‌ماه به مدارس ارسال شده، اظهار کرد که پایش نتایج ارزشیابی توصیفی در سطح کشور انجام شده و اسامی دانش‌آموزان نیازمند دریافت آموزش جبرانی استخراج شده است.

معاون وزیر افزود: اکنون در فرصت طلایی جبران قرار داریم و تجربه ما نشان داده اختصاص چند ساعت آموزش هدفمند می‌تواند از شکست تحصیلی احتمالی جلوگیری کند.

حکیم‌زاده در پایان تأکید کرد: اصل این برنامه بر انعطاف‌پذیری و تمرکز بر نیاز فردی دانش‌آموزان است و مدیران مدارس، اختیار کامل برای تنظیم برنامه متناسب با شرایط مدرسه خود را دارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا