اهمیت استفاده از آزمایشگاههای خطمشیگذاری در حکمرانی هوشمند در فرایند کنکور

معاون آموزش و پژوهش ستاد علم و فناوری، بر اهمیت استفاده از آزمایشگاههای خطمشیگذاری در حکمرانی هوشمند برای بهبود نظام کنکور تأکید کرد و گفت: این آزمایشگاهها با بهرهگیری از دادههای گسترده، شبیهسازی سیاستهای آموزشی و تحلیل پیامدهای مختلف، قادرند نقاط ضعف و قوت سیستم کنکور را شناسایی کنند.
به گزارش الفبای رشد به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی، غلامرضا سلیمی در نشست آزمایشگاه حکمرانی علم و فناوری اظهار داشت: فناوریهای نوین به کار گرفته شده در آزمایشگاههای خطمشیگذاری در حکمرانی هوشمند برای بهبود نظام کنکور میتوانند به کاهش استرس داوطلبان، افزایش عدالت آموزشی و بهینهسازی فرآیند پذیرش دانشگاهها کمک شایانی کنند.
سحر بابایی عضو هیات علمی دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران نیز اظهار داشت: این نهادها با استفاده از روشهای علمی، دادهمحور و بینرشتهای، به دولتها و سازمانها کمک میکنند تا سیاستهای عمومی را بهصورت اثربخش و مبتنی بر شواهد طراحی، اجرا و ارزیابی کنند.
وی در ادامه به اهداف اصلی این آزمایشگاهها اشاره کرد و گفت: این مراکز با هدف کاهش عدم قطعیت در سیاستگذاری، افزایش نوآوری و بهبود تصمیمگیریهای دولتی فعالیت میکنند. از جمله مهمترین اهداف آنها میتوان به تدوین سیاستهای مبتنی بر شواهد، کاهش ریسکهای سیاستی، افزایش شفافیت و پاسخگویی، ارتقای مشارکت عمومی و بهرهوری دولت اشاره کرد.
بابایی افزود: آزمایشگاههای سیاستی در حوزههای متنوعی از جمله حکمرانی و مدیریت دولتی، اقتصاد و بازار کار، آموزش و فناوری، بهداشت و سلامت عمومی، محیطزیست و توسعه پایدار، امنیت و سیاستهای عمومی، فرهنگ و رسانه، و فناوریهای نوین فعالیت میکنند. این آزمایشگاهها با استفاده از دادهها و تحلیلهای علمی، به حل چالشهای پیچیده عمومی کمک میکنند.
عضو هیات علمی دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران گفت: روشهایی مانند تحلیل داده و کلانداده، مدلسازی و شبیهسازی، آزمایشهای کنترلشده تصادفی، تحلیل علوم رفتاری و استفاده از فناوریهای نوین مانند هوش مصنوعی و بلاکچین، از جمله ابزارهای اصلی این مراکز هستند. این روشها به سیاستگذاران کمک میکنند تا پیش از اجرای گسترده سیاستها، تأثیرات آنها را در مقیاس کوچکتر آزمایش و ارزیابی کنند.
وی همچنین به نقش این آزمایشگاهها در بهبود نظام کنکور اشاره کرد و گفت: با استفاده از دادههای گسترده و شبیهسازی سیاستهای آموزشی، میتوان نقاط ضعف و قوت سیستم کنکور را شناسایی و راهکارهای مؤثری برای کاهش استرس داوطلبان، افزایش عدالت آموزشی و بهینهسازی فرآیند پذیرش دانشگاهها ارائه داد.
بابابی افزود: آزمایشگاههای سیاستی با ترکیب دانش علمی و فناوریهای نوین، میتوانند نقش مهمی در بهبود سیاستگذاری عمومی و پاسخگویی به نیازهای جامعه ایفا کنند.
نشست آزمایشگاه حکمرانی علم و فناوری به همت معاونت آموزش و پژوهش ستاد علم و فناوری و با حضور کارشناسان، کارکنان شورای عالی انقلاب فرهنگی و دانشآموزان و والدین کنکوری بهصورت حضوری و برخط در محل این شورا برگزار شد و مورد استقبال گسترده شرکتکنندگان قرار گرفت.